به بهانه روزجهانی شیر مدرسه

به بهانه روزجهانی شیر مدرسه

به بهانه روزجهانی شیر مدرسه

✅آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر هر سال از سوی سازمان جهانی غذا (فائو ) روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است.

 

✅در بعضی کشورها برنامه شیر مدارس به بیش از ۱۲۰ سال میرسد و هدف اصلی آن نیز تغذیه کودکان و نوجوانان با شیر بعنوان کاملترین غذا که تمامی نیازهای تغذیه ای یک فرد را تامین میکند می باشد .

✅نکته حائز توجه این است که در برنامه شیر مدارس تلاش این است که در مدرسه و سر کلاس همه بچه ها به همراه معلمانشان شیر بنوشند. این یک وعده کامل نیست زیرا یک کودک یا نوجوان حداقل به سه یا چهار سروینگ شیر و لبنیات نیاز دارد اما مصرف آن در مدرسه از حیث آموزشی و ایجاد یک عادت غذایی صحیح است زیرا او خود را در میان همسالان و همکلاسی و معلم خویش میبیند که همگی در حال خوردن شیر هستند.

✅شیر مدرسه ایران نیز بعنوان بزرگترین برنامه اجرایی در جهان است که دولت آنرا تامین و توزیع میکند البته کشورهای دیگری هستند که از لحاظ تعداد سطح پوشش و یا دفعات سروینگ از ایران بیشتر هستند اما توسط خود اولیا تامین می شود.

✅متاسفانه اجرای پروژه ملی شیر مدارس طی دو سال گذشته بدلیل عدم تامین منابع مالی از سوی دولت به حالت تعطیل درآمده است.

✅اما این باعث نمی شود که اولیای دانش آموزان از سلامت دلبند خود نیز بگذرند و آینده ای نه چندان خوش برای فرزندانشان ترسیم کنند زیرا آثار عدم مصرف مستمر شیر و فرآورده های شیری در بزرگسالی از قبیل پوکی استخوان ، پوسیدگی دندان ، کوتاه شدن قد ، میزان بهره هوشی ، مشکلات گوارشی و… قابل جبران نیست .

🙏پس بیایید از همین امروز برای سلامت فرزاندانمان دست به کار شویم زیرا شیر یعنی زندگی ، زندگی را از فرزندان خود دریغ نکنیم.