سوء تغذیه بهره هوشی دانش آموزان را کاهش می دهد

سوء تغذیه بهره هوشی دانش آموزان را کاهش می دهد

به گزارش سلامت نیوز، پروین افشار ، عضو انجمن تغذیه ایران در روزنامه شهروند نوشت: سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد، کاهش بهره‌هوشی، افزایش ابتلا به بیماری‌ها و افت تحصیلی آنان است.

تمام مشکلات جسمی کودک در دوران مدرسه ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای و الگوی غذایی نادرست است و برای پیشگیری از این عوارض باید به تغذیه این گروه توجه ویژه‌ای شود.
تغذیه اصولی و درست کودکان و نوجوانان به‌خصوص در دوران مدرسه باید بر دو اصل مهم تغذیه‌ای که شامل تعادل و تنوع است استوار باشد.
تنوع یعنی باید از تمام گروه‌های غذایی که شامل نان و غلات مثل برنج و موادغذایی نشاسته‌ای است و تامین‌کننده بخش مهمی از انرژی موردنیاز کودکان در سنین مدرسه بوده و از سوی دیگر تامین‌کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر موردنیاز است، استفاده شود.
گروه میوه و سبزیجات نیز در عین حال که تامین‌کننده فیبر است، منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.
گروه گوشت که شامل گوشت قرمز، مرغ و ماکیان، تخم‌مرغ، کره، بادام‌زمینی و حبوبات است تامین‌کننده پروتیین موردنیاز بدن بوده و برای رشد کودکان لازم و ضروری است.
گروه لبنیات شامل شیر و ماست علاوه‌بر داشتن منبع انرژی و پروتیین، منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین D برای رشد و استحکام استخوان‌های دانش‌آموزان است.
گروه چربی نیز تامین‌کننده انرژی و اسیدهای چرب بوده که استفاده از آن به مقدار نیاز باید مورد توجه قرار گیرد.
تامین تغذیه موردنیاز کودکان و نوجوانان درحال تحصیل توجه به تمامی گروه‌های غذایی اعلام شده است. تعادل یعنی از تمام گروه‌های غذایی به اندازه نیاز استفاده شود و این موضوع مهم به نوبه خود اهمیت ویژه‌ای دارد.

توجه به دو اصل «تنوع و تعادل» در برنامه و الگوی غذایی کودکان در سنین مدرسه علاوه‌بر رفع نیازهای تغذیه‌ای، ریزمغذی‌های نظیر روی، آهن، کلسیم و ید که نقش مهمی در رشد و یادگیری آنها دارد را به میزان قابل توجهی تأمین می‌کند.