مکان قدیمی کارخانه شیر پگاه فارس در شیراز در سال ۱۳۴۲ با نام «کارخانه شیر پاستوریزه شیراز» راه اندازی شد و با ظرفیت ۱۵ تن در سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرد، کار این شرکت در ابتدا تولید شیر ریکمباین و یا شیر بازساخته بود و به منظور تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز شهروندان و استفاده کلان از شیر خشک وارداتی جهت مصرف دانش آموزان در سال ۱۳۴۶ به بهرهبرداری رسید. کارخانه ای که در حال حاضر شرکت شیر پگاه در آن قرار دارد از ادغام کارخانه قدیم شیر شیراز و کارخانه شیر زرقان که در سال ۱۳۵۴ تأسیس شده بود، در سال ۱۳۵۹ به وجود آمد و تحت عنوان «کارخانه شیر منطقه ای فارس» شروع به فعالیت کرد. مساحت این کارخانه ۱۳.۵هکتار می باشد و در ۳۲ کیلومتری جاده شیراز تخت جمشید واقع است و با ظرفیت اولیه ۱۵۰ تن، یکی از کارخانه های بزرگ تحت پوشش شرکت صنایع شیر ایران بوده که به مرور با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ماشین آلات، در حال حاضر با دریافت بیش از ۳۵ درصد از شیرخام استان و ظرفیت اسمی ۵۵۰ تن تولید محصولات خود را در بسته بندی های جدید و بهداشتی با نام تجاری «پگاه فارس» به بازار عرضه میکند.
هم اکنون شرکت شیر پـاستوریزه پگاه فارس یکی از شرکتهـای زیر گروه صنایع شیر ایران است که با بیش از نیم قرن تجربه در تولید و فرآوری شیر و سایر فرآوردههای شیری با استفاده از دستگاههای مدرن و پیشرفته دنیا بزرگترین صنایع لبنی جنوب کشور محسوب میشود که با دریافت بیش از ۳۵ درصد از شیرخام استان فارس (حدود ۴۵۰ تن شیر روزانه) و فرآوری آن به بیش از ۱۵۰ نـوع محصـول لبنی و پودری در بسته بنـدیهـای کاملاً بهداشتی و براساس سلائق و ذایقه مشتریان خود را بهعنوان بزرگترین و محبوب ترین برند لبنی جنوب کشور مطرح کرده است و سهم بسزایی در رفع مشکلات تولید شیر خام و بر طرف نمودن معضلات مربوط به دامداران (سنتی و صنعتی) در استان را داشته است.
شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس افتخار میکند که با بیش از نیم قرن تجربه حائز رتبه اول در کیفیت محصولات، مصرف بهینه انرژی، کاهش ضایعات و استفاده از حداکثر عملکرد ماشین آلات خطوط تولید در میان کلیه کارخـانجات صنایع شیر ایران و در دریافت و فراوری شیرخام و تولید محصولات و فروش ریالی حائز رتبه دوم است.
پگاه فـارس که ماموریت خود را همچون گذشته و با قدرت بیشتر برای سال ۱۴۰۰ کمک به ارتقای سلامت جامعه و افزایش فرهنگ استفاده از محصولات لبنی از طریق تولید و توزیع محصولات سالم و ایمن در کنار حفظ محیط زیست قرار داده است و در راستای این چشم انداز اهداف دریافت روزانه حداقل ۱۰۰۰ تن شیر و بالاترین سهـم بازار صنعت لبنیات در داخل کشور و صادرات ۲۰ درصد از فروش محصولات خود به بازارهای خارج از کشور را مد نظر قرار داده است و کوشیده است جهت تحقق این چشم انداز، ارزشهای سازمان را که حفظ سلامت جامعه، مشتری مداری، حفظ محیط زیست، مسئولیت پذیری، صداقت، مشارکت در بهبود مستمر، نوآوری و همافزایی و افزایش بیشتر مسِئولیتهای اجتماعی است را ارتقا بخشد .
این شرکت با دارا بودن بیش از ۵۰۰ همکار بهصورت مستقیم وایجاد بیش از دهها هزار شغل بهطور غیر مستقیم به عنوان یکی از بزرگترین کارگاههای کارآفرین استان، همواره در راستای افزایش بهرهوری با توجه به تحصیلات و تجربه نیروهای خود، تحقق و پرداخت به موقع حقوق و مزایای همکاران و امکانات رفاهی و آموزشهای متداول و اثربخش کارکنان جهت ارتقا سطح کیفی و تخصصی محصول را مدنظر قرار داده است .
پگاه فارس روند توسعه محصولات خود را با فعالسازی واحد تحقیق و توسعه و در ادامه با راهاندازی واحد ارزیابی حسی وترجمه برای اولین بار درکشور ودر راستای حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی با استفاده از تحقیقات علمی و گسترده و همچنین تولید محصولات سلامت محور و ایجاد تنوع در محصولات و بسته بندی آنها براساس ذائقه و نظر مصرف کنندگان به گونهای عمل کرد که اکنون بالغ بر ۱۵۰ نوع محصـول شامل انواع فرآوردههای شیری از جمله شیرهای پاستوریزه در بسته بندیهای مدرن و مطابق با استانداردها و تکنولوژی روز دنیا، شیرهای استریل ساده و طعم دار، انواع ماست، دوغ با طعمها و بسته بندیهای متفاوت، پنیر ایرانی لیوانی و پاکتی، کره قالبی، کشک پاستوریزه وپاکتی، خامه استریل و پاستوریزه، انواع فرآورده های پودری نظیر پودر آب پنیر (پرمیت) و پودر آب پنیر رنگی، شیر خشک، پودرپرتئین وریپلیسر (شیرخشک دامی برای اولین باردرایران) و … همچنین محصولات فراسودمند نظیر ماست پروبیوتیک (پروماس)، پنیر با نمک جایگزین (پتاسیم جایگزین سدیم)، نوشیدنی کفیر، پنیرودوغ وشیر پروبیوتیک، کشک بی نمک تولید و روانه بازار میکند که جهت بهبود تـوزیع و تقـویت به موقع محصولات نیز همواره نکاتی را از قبیل بهینه سازی ناوگان محصولات، نصب جی پی اس،کاهش ضایعات، گستـردگی شبکه مویرگی، کـنترل نحوه انبـارش و بـازاریـابی براسـاس نظـر مصرف کنندگان با بازارگستر منطقه ۳ که توزیع و فروش فرآوردههای پگاه فارس را با دارا بودن بیش از ۱۳ شعبه گسترده در سراسر جنوب کشور و با داشتن بزرگترین ناوگان لجستیک و زنجیره توزیع محصولات برعهده دارد، مد نظر قرار داده است که نتیجه این تعاملات با لطف و عنایت خداوند افزایش فروش در سالهای متوالی بوده است.
همچنین این شرکت توانست پس از حضور موفـق خود در بـازارهای داخلی، حضور فعالی را در بازارهای صـادراتی و در کشورهـایی از قبیل عراق، پاکستان، افغانستان، امارات، فیلیپین، مالزی، تاجکستان، ازبکستان و بحرین رقم بزند و در سال ۹۴ نیز توانـست بهعنوان اولین شرکت لبنی از بین ۴ شرکت منتخب با دریـافت کد آی ار سازمان دامپزشکی کشور روسیه بازار جدید و بزرگ صادراتی کشور روسیه و اوراسیا را نیز برای خود ایجاد کند. در حال حاضر نیز با صادر کردن حدود ۱۰ درصد از فروش خود به کشورهای فوق الذکر توانسته است برای هشتمین سال متوالی بهعنوان صادر کننده نمونه استان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انتخاب شود.
ماموریت ها و ارزش ها
حفظ سلامت جامعه: ما همواره در تعیین سبد محصولات خود، به حفظ سلامت جامعه توجه می کنیم.
مشتری مداری: ما تمام تلاش خود را در جهت جلب رضایت مشتری و برآورده نمودن نیازهای او بکار میبندیم و همواره به رعایت حقوق مصرفکنندگان پایبند هستیم.
ایجاد تعادل و توازن در رعایت حقوق ذینفعان: ما در رعایت حقوق ذینفعان، تمامی آنها را مورد توجه قرار می دهیم و نهایت تلاشمان این است که رعایت حقوق یک ذینفع، منجر به نادیده گرفتن حقوق ذینفعان دیگر نشود.
مسئولیت پذیری: ما به کارکنانی که برای دستیابی به چشم انداز و اهداف شرکت پگاه فارس احساس مسئولیت میکنند و در این راه با تمام توان خود تلاش مینمایند، ارج مینهیم.
صداقت: ما در کلیه تعاملات و ارتباطات درون و برون سازمانی خود صادق هستیم.
مشارکت: ما در تدوین استراتژیها و برنامههای شرکت، اتخاذ تصمیمات کلیدی و راهحلیابی برای رویارویی با چالشها همواره از مشارکت کارکنان بهره میگیریم.
بهبود مستمر و نوآوری: ما در مدیریت کسب و کار خود و ارائه محصولات و خدمات به مشتریان به بهبود مستمر و بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری متعهد هستیم.